Seven years of magic
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Kaikki roolipeliä koskevat säännöt ja tiedot löydät Kotisivuiltamme!
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Mistä taikuus tulee?

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Stephen Hunter King
Korpinkynsi/Ihmissusi
Stephen Hunter King


Viestien lukumäärä : 411
Join date : 05.03.2011

Mistä taikuus tulee? Empty
ViestiAihe: Mistä taikuus tulee?   Mistä taikuus tulee? EmptyTi Toukokuu 15, 2012 3:13 pm

Rowlingin mukaan:
- taikuus on geeni, ja sitkeä mistä syystä surkit ovat harvinaisia
- taikuus on harvinaista, eli taikavoimaisia ihmisiä on paljon vähemmän kuin jästejä. Esim. Britanniassa on vain n. 3000 taikavoimaista.
- kukaan ei tiedä mistä taikuus tulee.

Eräs ulkomaalainen fani on esittänyt kaksi teoriaa taikuuden lähteestä;
1. geenimutaatio muinaisten ihmisten ajoilta
2. taikuus on aina ollut olemassa jo kauan ennen ihmisen älykkyyttä

Nähdäkseni kumpikin on yhtä mahdollista HP-kirjojen maailmassa, koska se että taikuus on geeni, todistaa että se perustuu tieteeseen.

Geenimutaation olemassaolo on jo tieteessä todistettu juttu, eli ei siitä sen enempää. Ollut-aina-olemassa-teoria sitten? On toki niitäkin tiedemiehiä jotka heittävät teorioihinsa tyhjoön mahdollisuuksia, mutta yleisesti puhuen tiede ei ajattele tyhjyyden olevan mahdollista. Loppupeleissä tämä johtaa tieteen ajattelemaan että jokin on aina ollut olrmassa ilman mitään syytä. Enkä näe miksei. Minun järkeeni se käy paljon paremmin kuin että tyhjyydestä syntyisi jotain.

Jos mielesi tarvitsee syyn kaikkeen, nähdäkseni molemmat yllämainituista teorioista on silti yhtä mahdollisia. Koska edes nykytieteellä ei ole vastauksia kaikkeen olemassaolosta ja monet vastaukset ovat epävarmoja. Ja tieteellä oli vieläkin vähemmän vastauksia 20 vuotta sitten kun HP-kirjojen tarina tapahtui. Eli olemassaolon ilmeisen syyn puuttuminen ei tarkoita etteikö siihen syy olisi. Tiede ja ihmisen älykkyys on vielä hyvin rajallista nähden universumin laajuuteen ja monitahoisuuteen, samalla kun se oli jo äärimmäisen vanha ennen kuin ihmiset syntyivät. Joten on hyvin vaikeaa jäljittää olemassaoloa varmuudella kovinkaan pitkälle, ja voi olla että tiede ei koskaan pysty selittämään kaikkea olemassaoloa ja sen syitä.

Tieteellä ei ole kaikkia vastauksia olemassaolosta, olemme itseasiassa hyvin kaukana niiden varmuudella löytymisestä. Luulen että sen Rowling yrittää sanoa noilla toteamuksillaan "taikuus on geeni" ja "kukaan ei tiedä mistä taikuus tulee".

Kahdesta alussa esitetystä teoriasta minä itse tuen ollut-aina-olemassa-teoriaa. Koska silkka geenimutaation kautta taikuuden luulisi olevan yleisempää mitä se on, nähden siihen että se on sitkeä geeni ja miten paljon ihmiset lisääntyvät samalla kun valtaosa velhoista ja noidista on jo kauan lisääntynyt jästien kanssa. (Hence, puhdasveristä sukua ei ole oikeasti olemassakaan.) Mutta jos energia/voima nimeltä taikuus kanavoituisi geeniperimään jostain universumista jollain tavalla hallitummin, sitkeän geenin harvinaisuus ehkä selittyisi paremmin. Lisäksi Rowlingin toteamus ettei kukaan tiedä mistä taikuus tulee, antaa ymmärtää ettei sen lähde ole niin yksiselitteinen kuin geenimutaatio. Mutta, voimme vain teorisoida.

Mitä te ajattelette tästä? Keksittekö lisää teorioita Rowlingin antamien faktojen pohjalta?
Takaisin alkuun Siirry alas
Harry Potter
Poika joka elää
Harry Potter


Viestien lukumäärä : 124
Join date : 16.12.2011

Mistä taikuus tulee? Empty
ViestiAihe: Vs: Mistä taikuus tulee?   Mistä taikuus tulee? EmptyPe Kesä 22, 2012 10:31 am

Kysymystä, mistä taikuus tulee, on melko vaikea pohtia sillä nykyisten fysiikan lakien mukaan taikuus on mahdotonta.

Jos nyt kuitenkin ajatuksella lähdetään leikkimään... Minä en itse lähtisi sotkemaan mitään geenien vaikutusta taikuuteen, sillä geeniteorian mukaan tulisi myös ottaa huomioon, minkälaisista geeneistä on kyse ja miksi se ei sitten ole meillä kaikilla. Onko kyseinen geeni dominoiva ominaisuus, ja kuinka se periytyy ja minkälainen geeni olisi rakenteeltaan. Melko monmutkaista siis, ja siksi en edes lähtisi puhumaan geeneistä taikuuden saralla.

Geenimutaatio taas... Noh, periaatteessa miksipä ei, mutta mielestäni siltikin erittäin epätodennäköinen. Geenimutaatiolla tarkoitetaan yleensä jonkin geenin muuttumista sen jakautumisvaiheessa, mutta tässäkin tulee jälleen fysiikanlait vastaan. Geenimutaatioissa usein proteiini on erilaisempi ja usein geenimutaatiot näkyvät siksi fyysisenä eroavaisuutena.
Mutta miksi juuri kyseinen mutaatio olisi jäänyt vain joihinkin ihmisiin muinaisilta ajoilta? Olemme kuitenkin kehittyneet huimasti muinaisilta ajoilta, älykkyyden ja fyysisten ominaisuuksien osalta, joten miksi juuri taikuus olisi jäänyt; mitä tarkoitusta se palvelee, mitä tulee evoluutioon.

Minä itse olen välillä ajatellut, että taikuus tulee ihmisestä itsestään, henkiseltä tasolta. Taikuus on mielestäni vahvaa suggestiota joka vaikuttaa ihmiseen ja vahvuutensa vuoksi heijastuu myös fyysenä liikeenä. Suggestioalttius on synnynnäistä ja siksi jotkut ihmiset ovat muita suggestioherkempiä ja tämä mielestäni myös selittäisi sen, miksi taikavoimaisia ei olisi britanniassakaan kuin vain kourallinen. Taikuudessa suggestio voi ilmetä juurikin äärimmäisenä herkkyytenä ja voisivat ehkä siksi ilmetä motoristisenä muutoksena, ollen vahvuudeltaan fyysisestä vaikuttavia.

Mutta, tämäkin pohdinta on vain puhdasta ajatusleikkiä. Nykyisten fysiikan lakien mukaan taikuus on täyin mahdotonta, ja itse henkilökohtaisesti en usko taikuuteen, muuten kuin silmänkääntötemppuina. Mielenkiintoinen pohdinnan aihe joka tapauksessa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Stephen Hunter King
Korpinkynsi/Ihmissusi
Stephen Hunter King


Viestien lukumäärä : 411
Join date : 05.03.2011

Mistä taikuus tulee? Empty
ViestiAihe: Vs: Mistä taikuus tulee?   Mistä taikuus tulee? EmptyPe Kesä 22, 2012 11:38 am

Joo, no minä lähdin pohtimaan geenipohjalta lähinnä siksi, että Rowling on itse kirjaimellisesti sanonut että "Surkit ovat harvinaisia, koska taikuus on sitkeä geeni." Eli on vähän hankalaa sivuttaa geenipohja kokonaan, jos haluaa pohtia kirjailijan aikomus näkökulmasta, muutta voihan sen toki sivuttaakin koska ei olisi ensimmäinen kerta kun Rowling tai ylipäätään kuka tahansa kirjailija ei ole miettinyt jotain asiaa loppuun saakka vaan heittänyt vastauksen juuri ko. tilanteessa. ^^ Tosin, minä sain tuosta Rowlingin koko vastauksen sävystä tunnun että se olisi vähän pidempäänkin pohtinut että hänen kirjojensa taikuus on geeneistä kiinni. Lainauksessani oli siis vain osa sitä vastausta. Muistaakseni se oli vastauksessa surkkeihin liittyvässä kysymyksessä sen virallisten sivujen F.A.Q:ssa.

No anyway, sinun teoriasi on myös vallan mielenkiintoinen ja oikeastaan tähän asti kuulemistani ja pohtimistani mielenkiintoisin. Kommentoin sitä lisää, kunhan ehdin sitä lisää pohtia, nyt vasta yöunilta heränneenä en edes yritä selittää mitään psykologia-alueella. Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Mistä taikuus tulee? Empty
ViestiAihe: Vs: Mistä taikuus tulee?   Mistä taikuus tulee? Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Mistä taikuus tulee?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Seven years of magic :: Off-game :: Oleskeluhuone-
Siirry: